S riješenom križaljkom sve je lakše. Ona daje jasnu uputu za raspisivanje dijaloga, čime dobivaš gotov scenarij.
A zatim slijedi – provjera teksta na čitaćoj probi.
Napomena: prvo pogledaj video, a zatim pročitaj tekst.
Prije nego kreneš pisanje scenarija prema svojoj križaljci, kratko se osvrni na svoj dnevnik rada. Skupi sve papire s bilješkama i riješenim zadacima iz prethodnih vježbi i pogledaj što se događalo.
Primjetit ćeš nekoliko stvari:
koliko sam vremena uložio/uložila u vježbu
što mi je odvlačilo pažnju od rada
koji su najbolji načini da preduhitrim ometala
koje doba dana i koje se mjesto se pokazalo kao najproduktivnije
S vremenom će dnevnik rada početi pokazivati i puno zanimljivije stvari.
Na primjer – u kojim trenucima mi padaju na pamet odlične ideje? Je li to pod tušem? Na kraju duge šetnje? Za vrijeme bicikliranja? Ujutro odmah nakon buđenja? Tijekom razgovora s prijateljicom?
Ili – koji stvaralački problemi iziskuju moj svjestan trud, rad i napor da dođem do rješenja, a koje mogu s povjerenjem prepustiti nesvjesnom dijelu uma da tijekom spavanja obradi presloži informacije i ujutro izađe s rješenjem.
Ma, jednostavno nema korisnijeg alata od dnevnika rada.
Zahtijeva malo discipline, a zauzvrat ne samo da štedi vrijeme, energiju i živce, već na pladnju nudi rješenja koja stvaralački život čine sto puta lakšim.
Pisanje scenarija
I eto nas konačno u pravoj akciji – trenutak je za pisanje scenarija!
Na prethodnom Zoom sastanku smo zaključili da je sve jasno što se raspisivanja križaljke tiče, no podsjetnik dobro dođe.
Priprema za raspisivanje
1) Pišeš scenarij za kratak film dužine oko tri minute na temelju priče nastale iz filmske scene jednog polja tvoje Bingo Desetke.
2) Sasvim je u redu ako želiš preuzeti strukturu jednog od kratkih filmova iz tvoje Superman vježbe. Možeš je i doslovno kopirati.
3) Još jednom provjeri je li priča nastala u trećoj vježbi jasna i zanimljiva. Znat ćeš da je tako ako je ispričaš (u manje od 100 riječi!) prijatelju, a on ti je bez pola frke prepriča nazad.
4) Provjeri funkcionira li križaljka. Znat ćeš da je dobra ako iz nje ništa ne možeš izbaciti bez da narušiš logiku priče.
Ako je sav prethodni posao odrađen, onda te očekuje čisti gušt. Označiš polja iz dramske križaljke koja želiš raspisati u scenu – a iskustvo raspisivanja scena imaš iz prve vježbe – i kreni. U bilježnicu zapiši što se vidi na ekranu i što junaci izgovaraju.
Kad završiš, uzmi štopericu ili bilo koju aplikaciju na mobitelu koja mjeri vrijeme.
Štopanje
Opis onoga što vidimo na ekranu čitaj polako, pokušavajući simulirati stvarno trajanje.
Dijalog čitaj normalnim razgovornim tempom.
Kad stigneš do kraja, očitaj vrijeme.
Sad otprilike imaš ideju o trajanju.
Pretipkavanje
Prepisivanje iz bilježnice u program za obradu teksta možda se čini kao nepotreban dupli rad.
No, dok ne stekneš osjećaj za ‘filmsko vrijeme’ – neka bilježnica ostane mjesto na kojem ćeš se baviti stvaralačkim dijelom posla, a program za obradu teksta mjesto na kojem ćeš brinuti za tehničke aspekte.
Pri pretipkavanju u teksta Word ili u neki od programa za pisanje scenarija (Final draft, Celtx, Studio binder…) gledaj da na jednu stranicu rasporediš jednu minutu koristiš uobičajen američki format pisanja scenarija za kratkometražne i dugometražne formate igranih filmova ili TV serijala.
Poznat ti je iz prve vježbe, a praktičnih detalja možeš se podsjetiti u popratnom video klipu priručnika za pisanje scenarija dugometražnog igranog filma Napiši scenarij autorice dr. sc. Jasmine Kallay.
Želiš li pak pretipkati scenarij na način da koristiš samo pola stranice, a drugu polovinu ostavljaš za režijsku razradu ili produkcijske bilješke – onda gledaj da na jednu stranicu staviš jednu minutu.
Kao orjentir može ti poslužiti scenarij video klipova ove radionice – jer scenarij nije ništa drugo nego predložak za snimanje, odnosno prva faza u nastajanju filma ili videa.
Način na koji je izražen stvar je dogovora, pri čemu je najvažnije da se stvaralački tim dobro razumije.
Čitaća proba
Često se kaže da svaki film nastaje triput.
Prvi put na papiru.
Drugi put na setu.
Treći put u montaži.
I zbilja je tako.
Slično bi se moglo reći i za scenarij – da nastaje triput.
Prvi put u glavi autora ili autorice.
Drugi put pri ispisivanju.
Treći put na čitaćoj probi.
Čitaća je proba prvi pravi susret s ‘utjelovljenim’ junacima i situacijama.
Zato je najvažnije da dobro slušaš – i ono što se izgovara i ono što je ostalo neizrečeno.
A najvažnije je da budeš otvorena uma jer će se pojaviti more zanimljivih ideja. Na tebi je da odlučiš što ćeš uključiti (pa makar to zahtijevalo radikalnu promjenu teksta), a što odbaciti jer nije u skladu s onim što želiš izraziti.
I to je to!
Još malo i stigli smo do kraja radionice.
Očekuje te još jedan Zoom i nekoliko prijedloga što dalje želiš li se nastaviti baviti scenaristikom.
…
Ukratko o programu
‘Palunko 20’ online je radionica samostalnog savladavanja osnova pisanja scenarija uz pomoć zadataka zadanih u unaprijed snimljenim video klipovima i Zoom vježbi uživo.
Sudjelovanje se ne naplaćuje.
Potrebna je samo želja za učenjem i vrijeme za vježbanje.
Osmislila i vodi: Irena Krčelić
Režija i montaža video klipova: Dalija Dozet
Oblikovanje svjetla i snimanje: Dragica Posavec
Styling: Ivica Palinić
Web i grafički dizajn: Dario Dević
Webmaster: Goran Pećirko
Program je realiziran pod okriljem Hrvatskog filmskog saveza uz podršku Hrvatskog audiovizualnog centra i Ureda za kulturu Grada Zagreba.