Križaljka je scenaristička vježba koja pomaže da pronađeš najzanimljiviji način izlaganja priče koju želiš ispričati.
Napomena: prvo pogledaj video, a onda pročitaj tekst
Križaljka je najzabavnija od svih scenarističkih vježbi – gradiš strukturu svoje priče kockicu po kockicu.
Prema njoj ćeš u posljednjoj, petoj vježbi, raspisati scenarij tako što ćeš križaljci dodati dijalog – razgovor koji se odvija među junacima.
No, prvo križaljka.
Korak po korak
Osnova joj je jedna od deset priča iz prethodne vježbe.
Odabrat ćeš pravu tako što ćeš sve napisane priče pregledati supermenovskim vidom. Najjednostavnija za realizaciju će se prirodno izdvojiti. Nju proširuješ kroz ovaj postupak:
1) Provjeriš štima li priča
Tu pomaže špranca koju već znaš.
“Što junak želi + što mu se ispriječilo na putu + kako se stvar rasplela”.
Evo kako bi to izgledalo na primjeru priče o dječaku koji traži karate majstora.
Što junak želi: dječak želi pronaći karate majstora koji će mu pomoći da osvoji prvo mjesto na natjecanju
Što mu se ispriječilo na putu: ne zna gdje majstor živi i ne zna kako majstor izgleda
Kako se stvar rasplela: dječak nije našao karate majstora, iako misli da jest
To je okvir u kojem se kreće glavni junak.
A protivnik? Odnosno, onaj koji junaka na bilo koji način ometa.
Što antagonist želi: vlasnik auto praonice želi da su mu auti brzo i dobro oprani
Što mu se ispriječilo na putu: radnik kojeg je zaposlio zabušava
Kako se stvar rasplela: našao je naivca koji će mu besplatno prati aute
Za provjeru još ostaje sporedni junak.
On u priči iz primjera nije aktivan jer cijelo vrijeme spava u gepeku. Ipak ga treba provjeriti jer liku za kojeg ne znaš zašto je prisutan – nije mjesto u priči.
Što sporedni junak želi: karate majstor želi da ga se ostavi na miru
Što mu se ispriječilo na putu: reputacija koju je stekao sustiže ga bez obzira što i gdje radio
Kako se stvar rasplela: karate majstoru se posrećilo, niti je dobio otkaz u praonici, niti će ga dječak gnjaviti s pripremom za natjecanje
2) Provjeriš da li se lako prepričati
Često se dogodi da se toliko udubiš u priču da od šume više ne vidiš drveće, pa previdiš nešto očito. To ‘očito’ u pravilu odmah uhvati osoba koja prvi put čuje priču.
Zato je ispričaj prijatelju ili prijateljici – i zamoli da ti uzvratno ispriča što je čula. Ako se verzije poklapaju, onda je stvar riješena.
Sjeti se pri prepričavanju ne ulaziti u detalje. Samo kratko i jasno reci o čemu se radi. Uz to, gledaj da ne prelaziš stotinu riječi – to ograničenje te će prisiliti da se fokusiraš samo na bitno.
Na primjer –
Desetogodišnji dječak Danijel čuo je da u auto praonici radi karate majstor. Ako bi ga uspio nagovoriti da ga trenira, onda bi imao šanse osvojiti prvu nagradu na nadolazećem natjecaju – a to je ono što Danijel želi više od svega.
U auto praonici Danijel zatiče neraspoloženog ‘majstora’ koji ga odbije podučavati. Uz puno muke, Danijel ga ipak nagovori. Za početak, mora oprati i ispolirati sve aute kružnim pokretima kao u karate udarcu.
I dok s puno žara dječak polira auto, iz gepeka se čuje hrkanje. Danijel ni ne sluti da u autu pijan spava – pravi karate majstor. A još manje sluti da ga je preveslao frustrirani vlasnik auto praonice koji nikako da nađe dobrog perača.
Za zagrijavanje možeš prijatelju ispričati baš ovu priču. Ako ti se vrati u više manje istom obliku, onda je spremna za križaljku.
3) Vizualna inspiracija
Da si lakše predočiš cijelu stvar – potraži na internetu slike mjesta radnje, kao i fotografije osoba sličnih tvojim junacima.
U ovom slučaju treba mi samo auto praonica jer će se sve odvijati baš tamo.
Odaberem jednu ili dvije praonice za vizualnu referencu, kao i fotku dječaka, vlasnika praonice i majstora.
Često bude lakše maštati kad imaš konkretna lica pred očima.
4) Nacrtaš križaljku
U ovom slučaju vodoravno trebam tri polja jer imam tri junaka.
Okomito stavljam dvanaest polja jer sam toliko ‘kockica’ opazila u priči “Freeride at Home” koja stoji u prvom polju mog binga Superman, a kojeg spajam s pričom nastalom na temlju prvog polja binga Desetka, ‘Karate Kid’.
Ovako unaprijed postavljeni gabariti služe da olakšaju proces odlučivanja.
5) Upišeš imena junaka
Glavni junak se zove Danijel.
Sporedni junak u ovoj priči je Miyagi, a kako s njim nitko ne razgovara, mogao bi se zvati bilo kako.
Još samo trebam ime vlasnika praonice. Hm… Neka se zove Denis.
Zapravo, ima to neko staro pravilo koje kaže da je bolje da junaci imaju imena koja počinju s različitim slovima, da se izbjegnu moguće zabune.
A onda neka bude Vlado.
6) Svakom zapišeš rasplet
U zadnje polje upišeš što se kome dogodilo na kraju priče.
Na primjer –
Danijel: Pere aute maštajući o osvajanju natjecanja u karateu
Vlado: Zadovoljan zbog novog radnika koji pere aute kao navijen
Miyagi: Hrče u gepeku auta
Znači, to su njihove pozicije u fabuli – što ne znači da baš svakoga moramo vidjeti da to radi. Nešto od elementa križaljke ćemo namjerno ’prešutjeti’, a nešto preskočiti jer nije potrebno ili zanimljivo.
7) Svakome zapišeš s čim kreće
U prvo polje zabilježiš s kojim momentom junak ulazi u priču.
Na primjer –
Danijel: Ulazi u auto praonicu
Vlado: Na mobitelu umiruje ljutitu mušteriju
Miyagi: Spava u gepeku auta
8) Popunjavaš sredinu
Tu se igraš načinom na koji pričaš priču. Bit će puno lakše ako to doista shvatiš kao igru u kojoj zapravo i nema nekih pravila. Jednostavno slijediš ono što ti se čini logično.
Na primjer –
Danijel:
– ulazi u auto praonicu sklanjajući se s puta neprijaznom muškarcu
– kad ne nađe nikog drugog, upita muškarca je li on Miyagi
– iako ovaj tvrdi da nije, zaključi suprotno
– razočaran, ipak zamoli ‘Miyagija’ da ga pripremi za natjecanje
– umalo se ozlijedi dok ga ovaj grubo izbaci na ulicu
– pregrize ponos i vraća se natrag uvjeravajući ‘Miyagija’ da će učiniti sve da postane prvak
– potonu mu sve lađe kad mu ‘Miyagi’ kaže da nije ‘šampionski materijal’ i da nikad ništa neće biti od njega
– gleda kako ‘Miyagi’ odlazi u naplatnu kućicu i za sobom glasno zalupi vrata
– frustriran, karate udarcem tresne gumu najbližeg auta, a koji uzvrati hrkanjem
– prije nego se snađe, ugleda ‘Miyagija’ kako se vraća iz naplatne kućice s kantom punom vode, krpom i ponudom za šegrtovanje
– sklapa s ‘Miyagijem’ pogodbu
– pun elana, žustro pere aute maštajući o osvajanju natjecanja u karateu
Vlado:
– na mobitel se ispričava ljutitoj mušteriji
– bijesno se ogledava u potrazi za radnikom koji nije oprao aute
– otpravi dječaka koji blebeće o nekakvom karate natjecanju
– šakom udari po prvom autu i zadere se ‘Miyagi!’
– izbacuje dječaka koji ne prestaje blebetati gluposti
– začuđen što se dječak vratio, preko volje ga sasluša
– kaže mu da mu ne može pomoći
– odlazi u naplatnu kućicu
– presvlači se u radni kombinezon
– s kantom i spužvom izlazi van iz naplatne kućice da sam opere aute, kad ga dječak opet salijeće
– sklapa s dječakom pogodbu
– zadovoljan zbog novog ‘radnika’ koji pere aute kao navijen
Miyagi:
– pijan spava u gepeku auta
– pijan spava u gepeku auta
– pijan spava u gepeku auta
– pijan spava u gepeku auta i glasno hrče
– pijan spava u gepeku auta
– pijan spava u gepeku auta
– pijan spava u gepeku auta
– pijan spava u gepeku auta
– pijan spava u gepeku auta i glasno hrče
– pijan spava u gepeku auta
– pijan spava u gepeku auta
– pijan spava u gepeku auta
Eto ga, prva križaljka je gotova!
9) Ponavljaš još 7 puta
Zadržavaš osnovnu priču, no dodaješ neku varijaciju koja ti se čini zanimljiva.
Na primjer –
Majstora je probudila glasna rasprava i uplete se u razgovor dječaka i vlasnika.
Vlasnik i majstor imaju tajan dogovor.
Dječak prokuži vlasnika, no ipak pristane nadajući se da će radeći u praonici doznati gdje se nalazi majstor.
Umjesto dječaka, vlasnika i majstora – junaci su djevojčica, vlasnica i majstorica.
Djevojčica, vlasnica i majstorica su iste osobe, samo u raznim životnim fazama, no uhvaćene u vremensku petlju.
Itd.
10) Prespavaš, pa dovršiš
Kad napraviš 8 varijanti, vrijeme je za hlađenje i daljnju obradu koja će se prirodno dogoditi tijekom noći u nesvjesnom dijelu uma.
Idući dan izaberi križaljku koja ti se najviše sviđa ili iskombiniraj elemente više njih – u finalnu verziju.
U idućoj vježbi ćeš joj dodati dijaloge – čime će prva verzija scenarija biti gotova.
…
Ukratko o programu
‘Palunko 20’ online je radionica samostalnog savladavanja osnova pisanja scenarija uz pomoć zadataka zadanih u unaprijed snimljenim video klipovima i Zoom vježbi uživo.
Sudjelovanje se ne naplaćuje.
Potrebna je samo želja za učenjem i vrijeme za vježbanje.
Osmislila i vodi: Irena Krčelić
Režija i montaža video klipova: Dalija Dozet
Oblikovanje svjetla i snimanje: Dragica Posavec
Styling: Ivica Palinić
Web i grafički dizajn: Dario Dević
Webmaster: Goran Pećirko
Program je realiziran pod okriljem Hrvatskog filmskog saveza uz podršku Hrvatskog audiovizualnog centra i Ureda za kulturu Grada Zagreba.